Zastosowanie gier i symulacji w różnych projektach szkoleniowych

Posted on

Ćwiczenia oparte o mechanizm gier oraz skomplikowane fabuły ćwiczeń używa się podczas różnych szkoleń dla menedżerów. W tym artykule postanowiłem pokazać, na jakich szkoleniach da się użyć te nowoczesne techniki dydaktyczne.
Wiele na temat szkoleń organizowanych na bazie gier i symulacji menedżerskich dowiedziałem się od Johna Smitha, który jest wysokiej klasy doradcą biznesowym dla biznesu. Wyczerpujące informacje na temat efektywności tego rodzaju ćwiczeń szkoleniowych możesz odszukać na specjalistycznych witrynach internetowych, np.: Gry Menedżerskie 
Jakie można wyróżnić typy szkoleń, w ramach których dobrze jest użyć mechanizm gier i ćwiczenia dla wyższej kadry zarządzającej?
Da się wylistować dwa najczęściej spotykane typy szkoleń.
Projekty szkoleniowe otwarte są kierowane do większości zainteresowanych osób. Są dostępne dla wszystkich, którzy się zapiszą i każdy chętny wybiera sobie obszar kursu. Firma najczęściej zwraca mu wydatki projektu szkoleniowego.
Kolejny sposób podnoszenia kwalifikacji – sesje szkoleniowe dedykowane tylko dla jednego przedsiębiorstwa – poprzedzane są analizą potrzeb zainteresowanej firmy i dostosowane jedynie do jej personelu. Tego typu szkolenia zwykle bywają realizowane w trzech wersjach:
specjalista ds. HR w przedsiębiorstwie przeprowadza analizę potrzeb oraz wybiera firmę szkoleniową, która przeprowadzi projekt szkoleniowy,
organizacja zainteresowana szkoleniem przygotowuje analizę i zatrudnia do prowadzenia szkolenia znanych trenerów, którzy posiadają kompetencje w tym zakresie,
firma zleca przygotowanie badania potrzeb szkoleniowych oraz przeprowadzenie sesji szkoleniowej firmie mającej odpowiednie kompetencje.
Mariola Dąbrowska i Paweł Krzemiński w swojej najnowszej książce wskazują podobieństwa pomiędzy planowaniem symulacji w szkoleniu zorganizowanym w trybie zamkniętym i otwartym.
W kursie  ”open” nie organizuje się analizy zapotrzebowania na kompetencje przez uczestników szkolenia, ale wybiera się odpowiednią metodę marketingową, która ma z założenia określić rozmiar zainteresowania na dany temat sesji szkoleniowej.
Gry i symulacje w szkoleniu nazywanym „close” organizowane są na życzenie organizacji, która kupuje sesję szkoleniową.
Dalsze szczegóły opiszę w następnym blogu
Hubert Stefański
Redaktor tej notatki  jest absolwentem kierunku germanistyki Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z dziedziny  rachunkowości. Posiada tytuł Konsultanta Nowoczesnego Biznesu LLZ. Zawodowo realizuje się w Siemianowicach Śląskich.  Od pięciu sezonów prowadzi zajęcia i pisze badania odnoszące się do rozwiazywania konfliktów w sektorze „medycyna i zdrowie”.

TEMATY BOGA:
Gry Strategiczne
Warsztaty dla firm
Gry symulacyjne
Motywowanie
Lean games
Negocjacje
Projektowanie gier
Podręczniki dla instruktorów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>