Teoretyczne podstawy nauczania osób pracujących

Posted on

W kolejnych artykułach na moim blogu opiszę warunki uczenia się ludzi po 30 roku życia. W zjawisku szkoleń pracowniczych w węższym sensie można zauważyć  kluczowe kroki, dające możliwość rozumieć zasób wiadomości nie tylko jako pozyskane  ustrukturyzowane dane, ale także umiejętności ich zastosowania w konkretnej sytuacji oraz nabyte postawy i zachowania. Ich typologię wymyślił Michael Hanson w 2011 roku oraz obszernie przedstawił  w ostatniej publikacji, więcej: Gry Biznesowe
Początkowy ruch w działaniach uczenia innych w opisanym wyżej określa się jako nieuświadomioną nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która wskazuje na przyswojenie informacji o świecie na podstawie następujących elementów: potencjalny adept danej dziedziny wiedzy nic nie nauczył się dotychczas na dany temat i nie spostrzega tej przestrzeni edukacyjnej.
Drugim elementem w procesie edukacji będzie zwykle świadoma niekompetencja. W czasie jego trwania adept doświadcza braków w posiadanej wiedzy, jednak nadal nie posiada wystarczająco dużo wiedzy, aby wspomniane wyżej luki zdiagnozować.
Następny krok do doskonałości nazywa się „uświadomiona postawa kompetencyjna”. Uczący się zdążył posiąść jak dotąd podstawową wiedzę, jednak żeby wykorzystać ją w praktyce musi wykonywać pracę dbając o dużą determinację w działaniu. Ten  element w procesie edukacji dość rzadko jednak zakończony jest sukcesem. W tym miejscu kończy się proces szkolenia, ale zaczyna czynność indywidualnego przyswajania wiedzy.
Ostatnim etapem edukacji, możliwym do doświadczenia, jeśli człowiek szkolony z danego tematu jest bardzo zainteresowany tematem, jest „nieograniczona postawa kompetencyjna”. Nabyta postawa kompetencyjna staje się systemem nawyków, nastawienia do różnych spraw oraz zachowań.
Warto podkreślić, że dużo studiów podyplomowych, sesji szkoleniowych i akademicko pojmowana edukacja szkolna jest skoncentrowana na technikach rozwoju kompetencji człowieka. Z tego powodu w następnym wpisie zaprezentuję strategie percepcji człowieka. Dobrze je wykorzystać, gdy symulacje biznesowe są w agendzie szkolenia.
Juliusz Lichwa
Autor tego postu jest absolwentem wydziału zarządzania Uniwersytetu Opolskiego i studiów podyplomowych z dziedziny  logistyki. Posiada certyfikat Konsultanta Sprzedaży Relacyjnej ZUI. Zawodowo realizuje się w Siemianowicach Śląskich.  Od sześciu lat koordynuje warsztaty i kreuje badania odnoszące się do przedsiębiorczości w sektorze „rozrywka i kasyna”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY  BLOGA:
Symulacje Integracyjne
Warsztaty handlowe
Gry tworzone na miarę
Coaching
Symulacje Six Sigma
Rozwiązywanie konfliktów
Projektowanie gier
Poradniki  dla szkoleniowców

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>