Reguły diagnozowania oczekiwań edukacyjnych

Posted on

Kiedy organizacja chce zorganizować projekty szkoleniowe, ważne bywa zorganizowanie adekwatnego do tematu szkoleń badania oczekiwań rozwojowych. Badanie oczekiwań dotyczących planowanego szkolenia musi być podstawowym etapem projektu szkoleniowego. Doświadczeni specjaliści ds. szkoleń zawsze powtarzają, że profesjonalnie zaplanowane badanie potrzeb szkoleniowych zapewnia wysoką efektywność sesji szkoleniowych.
Na pewno typowy specjalista w przeszłości był na sesji szkoleniowej. Szkolenie ma w sobie cel, jakim jest nauczenie osób biorących udział w szkoleniu zaplanowanych kompetencji. Zazwyczaj projekt szkoleniowy pociąga koszt około 4 tysiące zł za sesję szkoleniową – i raczej nikt nie zamierza tych sum wydać na niepotrzebne warsztaty. W tym duchu niżej opiszę istotne kwestie związane z badaniem oczekiwań uczestników szkoleń. Informacje do opracowania tego artykułu wziąłem z takiej strony:   Development Center
Projekty biznesowe sprzedaję  od 20 lat. Spotkałem w swojej karierze przeróżne instytucje: z branży motoryzacyjnej, z branży produkcji żywności, supermarkety, informatyczne, budowlane. Czasami doświadczałem tego, że poprawnie zorganizowane diagnozowanie oczekiwań rozwojowych sprawiło, że spotkanie z uczestnikami szkolenia wypadało niezwykle korzystnie dla firmy klienta. Dalej zamieszczam wskazówki dotyczące diagnozowania oczekiwań szkoleniowych:
- podczas diagnozowania potrzeb rozwojowych muszą zaangażować się zarząd przedsiębiorstwa, liniowi menedżerowie, dział ds. personelu i ostateczni uczestnicy szkoleń
- do badania potrzeb szkoleniowych używaj różnorodne metody badawcze: kwestionariusze, rozmowy panelowe, eksperymenty oraz pomiary ciągłe
- precyzyjnie sprawdź dokumenty organizacji, jaka wybrała projekt szkoleniowy. W tych dokumentach bywają zamieszczone istotne informacje. Najczęściej przemyślę je w szczegółach projektując program sesji szkoleniowych
- zawsze na początku szkolenia badam opinie uczestników, jakie były ich oczekiwania rozwojowe. Potrzeby rozwojowe zmieniają się w czasie, z tego powodu zapisuję je na kartce. Stają się one dla trenera drogowskazem na czas sesji.
W kolejnym miesiącu przedstawię inne zasady diagnozowania potrzeb rozwojowych.
Tyle przywódczych wniosków.
Opracowanie:Czesław Kocur
Redaktor tej notki  jest absolwentem kierunku farmakologii Uniwersytetu Opolskiego i studiów podyplomowych z obszaru  muzykologii. Posiada tytuł Instruktora Przedsiębiorczości CFA. Po studiach osiadł w Czeladzi.  Od siedmiu sezonów organizuje treningi i tworzy badania odnoszące się do delegowania w branży „dystrybucja i sieci handlowe”.

O TYM PISZEMY:
Badania satysfakcji
Rekrutacja  w  firmach
Polityka human resources w międzynarodowej firmie
Wieloaspektowe kierowanie ludźmi
Projekty doradcze i wdrożeniowe w HR
Systemy motywacyjne
Selekcja kandydatów do pracy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>