Kroki na drodze zdobywania wiedzy pracowników

Posted on

W ostatnim poście opisałem wieloetapowy proces uzyskania kwalifikacji (przedstawionych bardziej dokładnie niż jedynie określony zbiór informacji). W tym celu, aby taki stan zaistniał, potrzebne jest zainicjowanie uczenia się, będącego zaraz po przekazaniu teorii np. w formie wykładu. Zasadą, która pełni rolę wspomagającą przy jego występowania, bywa technika 3 liter A, opisana dzięki znaczeniu trzech wyrazów: wiadomości teoretyczne, kompetencje praktyczne, praca. Źródło:  Symulacje Menedżerskie – Artykuły
Pierwszym warunkiem efektywnego uczenia się jest sięgnięcie do najważniejszych dążeń uczestników szkoleń. Tacy ludzie chcą chcieć się doskonalić. Ten krok w trakcie procesu dydaktycznego określany jest jako awareness.

Następnym krokiem musi być pewna zmiana programu procesu dydaktycznego odnośnie oczekiwań odbiorców procesu edukacyjnego. Nie da się prowadzić kilkanaście razy w taki sam sposób identycznego projektu szkoleniowego. Kiedy prowadzę szkolenie z planowania i ustalania celów uczestników będących personelem w hotelu, przygotowuję ćwiczenia pasujące do branży hotelarskiej. Kiedy szkolę kadrę dużej firmy informatycznej – wówczas realizuję studium przypadku z branży telekomunikacyjnej. Te szkolenia to z pozoru identyczny obszar, w rzeczywistości warto poszczególne projekty edukacyjne „kroić na miarę” oczekiwań konkretnej instytucji. Ten etap określa się mianen ”skills”.

Wreszcie etap ”activities” – oznacza to wdrożenie zasad opisanych w teorii. Najczęściej uczący się wychodzą z zajęć, wyrzucają materiały szkoleniowe i w firmie wszystko pozostaje bez zmian. Wykładowca jednak nie może zakończyć procesu edukacyjnego po lekcjach. Jest przecież opłacany za użycie nowych zasad teoretycznych w praktyce codziennej.
Marcin Jaca
Twórca tego komentarza jest absolwentem wydziału zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych z dziedziny  andragogiki ogólnej. Posiada licencję Konsultanta Wizerunku Osobistego DMF. Pracuje w Świeradowie Zdroju.  Od jedenastu lat koordynuje warsztaty i pisze gry odnoszące się do prowadzenia prezentacji w sektorze „konsulting i usługi b2b”.

TAGI:
Symulacje Handlowe
Szkolenia dla firm
Gry hybrydowe
Motywowanie
symulacje Kaizen
Zarządzanie projektami
Firmy szkoleniowe
Narzędzia Instrukcje dla szkoleniowców

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>