Badanie potrzeb rozwojowych.

Posted on

O ważnej roli szkoleń chyba nikomu nie trzeba wspominać, spełniają one istotną rolę i w organizacji firmy i w rozwoju zawodowym pracowników. Jednak nie wszyscy mają świadomość faktu, jak duże znaczenie ma dokładne i precyzyjne zidentyfikowanie potrzeb szkolących się, co będzie się przekładać na wybranie najlepszego zakresu i formy szkoleń, a co za tym idzie ma wpływ na ich efektywność.

Duża część przedsiębiorców zamierza sobie zawracać tym głowy, decydując się na chociażby Gry Strategiczne
bez większego zastanawiania albo ulegając podesłanym reklamom. Takie podejście niestety skutkuje tym, że tego typu szkolenia nie są w pełni efektywne, z pewnością w licznych przypadkach pracownicy na nich skorzystają, lecz w pełni się nie wykorzysta ich możliwości i potencjału.

Z tego też powodu przed ostatecznym zatwierdzeniem planu szkolenia trzeba szczegółowo określić, jakie potrzeby i możliwości ma zespół pracowników, i na tym podejmować decyzje. Taki etap czasem chwilę może trwać i będzie wymagał jakiegoś zaangażowania, ale jest konieczny do wypracowania pełnej efektywności szkoleń.

W taką diagnozę zaangażowani być powinni zarówno członkowie załogi, jak również wynajmowani trenerzy, którzy poprowadzą kursy, jedynie pełna współpraca właśnie tych osób pozwoli na wybranie odpowiedniego rozwiązania. Jeśli chodzi o firmę zamawiającą szkolenie dla pracowników niezbędny jest przede wszystkim udział wyższej kadry managerskiej a także bezpośrednich kierowników osób, które mają planowane szkolenia.

Spore znaczenie będzie również miała aktywność na odpowiednim poziomie samych pracowników. Powinni być oni w pełni świadomymi uczestnikami całego procesu, ponieważ w praktyce oni najbardziej będą na tym korzystać. Powinno oni współpracować odpowiednio z ludźmi odpowiedzialnymi za przygotowanie diagnozy, co przeważnie wiąże się z udzielaniem szczerych odpowiedzi na zadawane pytania.

Tego typu diagnozę zrealizować można w oparciu o kilka różnych metod, lecz wszystkie one sprowadzają się do wyznaczenia potrzeb oraz oczekiwań pracowników i organizacji. Jeśli proces ten zostanie odpowiednio wykonany, to na pewno szkolenia, które się przeprowadzi przyniosą korzyści, jakie były zakładane.